3 okt. 2015 Thomas Beijer, piano

ThomasBeijer

THOMAS BEIJER

Thomas Beijer (1988) is een jonge pianist en componist die wordt geprezen om zijn excellente techniek en artistieke integriteit. In zijn composities en gepassioneerde spel komt een helder en diepgaand muzikaal inzicht tot uiting.
Thomas studeerde bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde masterclasses bij onder anderen Jorge Luis Prats, Emanuel Ax, Menahem Pressler en Murray Perahia. In 2011 sloot hij zijn masterstudie af met de hoogste onderscheiding. Met het winnen van het Nationaal Pianoconcours van de YPF (Young Pianist Foundation) in 2007 plaatste hij zich aan de top van een nieuwe generatie jonge pianisten in Nederland. De internationale jury omschreef hem als "een zeer interessante muzikale persoonlijkheid met onderscheidende ideeën over muziek. Een waar kunstenaar."
Thomas treedt sinds zijn tiende jaar in binnen- en buitenland op. Hij geeft pianorecitals, maar treedt ook op als solist met onder andere het Residentie Orkest, Het Brabants Orkest, Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Studenten Orkest. Verder is hij een gepassioneerd kamermusicus. Hij maakt deel uit van de Amsterdam Chamber Soloists en is regelmatig te gast bij Camerata RCO, het kamermuziekensemble van het Koninklijk Concertgebouworkest. Zijn repertoire reikt van 16de -eeuwse muziek tot hedendaagse composities. Een speciale affiniteit heeft hij met Spaanse muziek.

PROGRAMMA

Franz Schubert
(1797-1828)
3 Klavierstücke D.946 ("Impromptus aus den Nachlass")
Nr. 1 in es kl.t.
Nr. 2 in Es gr.t.
Nr. 3 in C gr. t.

Johannes Brahms
(1833-1897)
3 Klavierstücke opus 119
- Intermezzo in b.kl.t.
- Intermezzo in e.kl.t.
- Intermezzo in C.gr.t.
pauze
Frederico Mompu
(1893-1987)
- Canción y Danze
uit: Impressiones Intimas uit: Impresiones Intimas: « Secreto »
- Prélude VII « Palmier d'Etoiles »
- El Lage
uit: Musica Callada: Nr. XXI
Manuel de Falla
(1876-1987)
- Fantasía Baetica

De 3 Klavierstücke D.946 van Schubert worden gedateerd, mei 1828, zes maanden voor de dood van de componist. Zij zijn pas in 1868 gepubliceerd (geredigeerd door Brahms). Sommige musicologen vinden dat de stukken niet tot de impromptus moeten worden gerekend, omdat de opzet hiervan afwijkt. Zij zien meer verwantschap met de Moments musicaux.

De 4 Klavierstücke Opus 119 schreef Brahms in 1893. Over het intermezzo in b-klein schreef Brahms aan Clara Schumann in mei 1893 onder meer: …Es wimmelt von Dissonanzen! Diese mögen recht sein und zu erklären – aber sie schmecken Dir vielleicht nicht…….Das kleine Stück ist ausnehmend melancholisch, und “sehr langsam zu spielen” ist nicht genug gesagt. Jeder Takt und jede Note muß wie ritard. klingen, als ob man Melancholie aus jeder einzelnen saugen wolle, mit Wollust und Behagen (…)!
Clara was echter zeer ingenomen met het stuk en noemde het een grijze parel.

Federico Mompou was geen componist van grote stukken. Hij is vooral bekend als miniaturist. Hij schreef korte, op improvisaties lijkende muziekstukken die als delicaat of intiem beschreven kunnen worden. In zijn eigen woorden was hij “een man van weinig woorden en een musicus van weinig noten.” De voornaamste invloeden op hem waren het Franse muzikale impressionisme, Erik Satie, Gabriel Fauré en Francis Poulenc.

De Fantasía Baetica schreef De Falla in 1919 in opdracht van Arthur Rubin-stein. Deze voerde het stuk voor het eerst uit in 1920. Baetica was de romeinse benaming voor Z-Spanje (ongeveer overeenkomend met het huidige Andalusië). Het stuk is duidelijk geïnspireerd op de flamenco: men hoort de klanken van de gitaar, de castagnetten en het stampen van de voeten.

21 nov. 2015 Trio Rodin

TrioRodinFoto01

Het Trio Rodin bestaat uit drie jonge Spaanse musici: Carles Puig (viool), Esther García (cello) en Jorge Mengotti (piano). Alle drie begonnen zij hun studie in Spanje en voltooiden zij deze in Utrecht waar ze in 2011 het Trio Rodin oprichtten.
Het trio kreeg al snel bekendheid en heeft inmiddels opgetreden op vele nationale en internationale concertpodia. Trio Rodin won prijzen op diverse internationale concoursen. Zo was het in 2013 winnaar van de Storioni Festival Prijs in ’s-Hertogenbosch.
Het trio richt zich op het presenteren van grote werken uit de kamermuziekliteratuur in een breed scala van stijlen, van klassieke tot hedendaagse muziek.
In Baarn zal het Trio Rodin de volgende werken spelen:

• L. v. Beethoven - Pianotrio, op. 1, nr. 3 in c-klein
• J. Haydn - Pianotrio, nr. 39 in G-groot
• E. Granados 1. Madrigal voor cello en piano
2. Romanza voor viool en piano
3. Pianotrio, op. 50, in C-groot

9 jan. 2016 Berlage Saxophone Quartet

BerlageFoto01

“Wat een weldadige, frisse bries in het traditionele kwartet-landschap! De instrumenten vibreren en ademen gezamenlijk - de speelvreugde van deze ware meesters springt meteen over op het publiek. Een groot genoegen! “ Zo werd het Berlage Saxophone Quartet gekarakteriseerd.
Lars Niederstrasser (sopraansaxofoon), Peter Vigh (altsaxofoon), Kirstin Niederstrasser (tenorsaxofoon) en Eva van Grinsven (baritonsaxofoon) richtten het kwartet in 2008 in het Berlage Blok op, een studentenwoning van het Conservatorium van Amsterdam.
Al gauw viel het kwartet op door zijn uitzonderlijke kwaliteit. De vier musici sleepten al snel diverse prijzen in de wacht zoals de eerste prijs bij het Selmer Saxofoonkwartetten-concours, bij het Storioni Festival Concours en bij het Onwings! Presentatieconcours. Het kwartet is winnaar van de Dutch Classical Talent Award 2013 (jury- en publieksprijs) tijdens de finale in het Concertgebouw Amsterdam.
Begin van 2014 verscheen hun debuut-cd.
Het kwartet zal werken spelen van Sjostakowitsj, Weill, Schulhoff en Eisler.

20 feb. 2016 Peter Gijsbertsen, tenor en Yvonne Gesler, piano

PeterGijsbertsenFoto01

Peter Gijsbertsen wordt gezien als een snel stijgende ster. Hij studeerde cum laude af aan het conservatorium van Utrecht en won daarna de John Christie Award in Glyndebourne en de hoofdprijs voor het Lied in Den Bosch op het Internationaal Vocalisten Concours. Behalve als liederenvertolker heeft Peter ook in vele opera’s en oratoria gezongen.

yvonneGeslerFoto01

Yvonne Gesler zal Peter op de piano begeleiden. De talentvolle Duitse pianiste kreeg haar opleiding in Düsseldorf en Berlijn. Verdere scholing en artistieke ontwikkeling genoot ze bij prof. Dietrich Fischer-Dieskau.
Yvonne was een prijswinnaar in het Deutsche Musikwettbewerb. Ze werkte in kamermuziekverband samen met de Berliner Philharmoniker en als begeleider met o.a. Rolando Villazon, Edwin Crossley-Mercer, Peter Gijsbertsen, Nico Machaidze en Angela Brower.
Peter en Yvonne zullen liederen uit Dichterliebe van Schumann laten horen, van Finzi “A young man’s exhortation” en liederen van Tosti en Schubert.

19 mrt. 2016 Mariana Izman, piano

IzmanFoto01

Mariana Izman is door de pers omschreven als een geboren verhalenvertelster, die een zeldzame verfijndheid van touché combineert met een grote gevoelsintensiteit.
Zij is geboren in Chisinau, Moldavië en begon haar muziekopleiding op 6-jarige leeftijd. Op haar achttiende verhuisde ze naar Nederland om haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam voort te zetten. Ze studeerde in 2002 met onderscheiding af. Daarnaast volgde ze lessen van wereldberoemde pianisten zoals Murray Perahia, Emanuel Ax, Mitsuko Uchida and Richard Goode. Sinds 2010 geeft ze pianoles aan de prestigieuze Yehudi Menuhin School in Engeland. Zij was prijswinnares van het eerste Europese Piano Concours “Grand Prix Vlado Perlemuter” in Frankrijk en het Dinu Lipatti Piano Concours in Boekarest. Zij treedt op als soliste, als liedduopartner, maar ook met orkesten en kamermuziekensembles. Haar brede talenkennis en nieuwsgierigheid naar de Europese cultuurgeschiedenis stellen haar in staat grote werken uit de literatuur in het origineel te leren kennen.
In Baarn zullen we haar horen als vertolkster van werken van Schubert, Liszt en Ravel.