18 okt. 2015 Piotr Jasiurkowski, viool en Tobias Borsboom, piano

jasiurkowski

Piotr Jasiurkowski (1987) is in Polen geboren en kreeg daar zijn eerst vioollessen. Vanaf 1998 vervolgde hij zijn opleiding in Maastricht, waar hij in 2011 met de vermelding summa cum laude zijn Master diploma haalde. Piotr speelt regelmatig als solist in de bekende symfonieorkesten en geeft recitals in binnen- en buitenland. Hij behaalde diverse prijzen.
Tobias Borsboom (1988) kreeg zijn opleiding (piano) in Utrecht en Amsterdam, waar hij in 2013 zijn Master diploma ontving. Ook hij behaalde diverse prijzen. Tobias vertolkt pianoconcerten met symfonieorkesten en speelt kamermuziek in verschillende bezettingen.
Piotr en Tobias werden samen in 2013 uitverkozen als finalisten van de Dutch Talent Tour & Award. Hier zijn een studiebeurs, een tour door Nederland, een Cd-opname en presentatieperiode voor Radio4 alsmede een nominatie voor de DCT Award aan verbonden.
Het duo zal de volgende werken spelen:

  • W.A. Mozart, Sonate in e-klein, KV 304
  • C. Franck, Sonate in A
  • K. Szymanowsky, Sonate in d-klein, opus 9

29 nov. 2015 Vincent van Amsterdam, accordeon

AmsterdamFoto01

Vincent van Amsterdam (1989) werd in een juryrapport omschreven als “een intelligente, luisterende speler, die met ieder stuk een boeiend verhaal weet te vertellen”.
Vincent begon al vroeg met accordeon spelen. Zijn eerste lessen kreeg hij van zijn vader die accordeondocent is. Hij studeerde verder aan de Fontys Hogeschool voor Kunsten in Tilburg waar hij zijn opleiding afsloot met het predicaat cum laude.
Vincent is winnaar van een aantal prijzen op nationale en internationale concoursen en is in het seizoen 2015-2016 finalist van de Dutch Classical Talent Concours.
Zijn repertoire bevat een grote verscheidenheid aan composities van Scarlatti, Bach en Franck tot Gubaidulina, Nordheim, Schmidt en Kusjakow. Behalve als solist treedt Vincent ook op met verschillende kamermuziek- bezettingen. Zo vormt hij sinds 2004 het “Van Amsterdam Duo” met zijn zuster Jeanine van Amsterdam (viool). In 2009 behaalde dit duo de 2e prijs op het Prinses Christina Concours en de 1e prijs in de Kamermuziek klasse van het Nationaal Accordeonconcours.
Vincent zal werken spelen van o.a. Bach, Gubaidulina, Scarlatti en Gustafsson.

24 jan. 2016 Amatis Piano Trio

AmatisFoto02

Het Amatis Piano Trio bestaat sinds 2013 en treedt momenteel op in zowel binnen als buitenland, met muziek van de Weense klassieken tot aan de hedendaagse avant-garde. Het trio won in 2014 de publieksprijs in het Grachtenfestival Conservatorium Concours en werd genomineerd voor het Dutch Classical Award.
De violiste Lea Hausmann (1993) kreeg haar opleiding in Duitsland, Oostenrijk, de VS en Nederland. Lea heeft regelmatig opgetreden op muziekfestivals zoals de Salzburger Festspiele en heeft als soliste meerdere keren opgetreden met het Frankfurter Kammerorchester.
De cellist Samuel Shepherd (1989) begon zijn opleiding in Engeland en studeerde vanaf 2011 aan het Conservatorium van Amsterdam. Het jaar daarop werd hij toegelaten aan de Nederlands Philharmonisch Orkest Academie, waardoor hij regelmatig optrad met het orkest in het concertseizoen 2012-2013.
De pianist Mengjie Han (1989) studeerde onder meer in Den Haag en Amsterdam. Hij won prijzen op onder meer het Prinses Christina Concours, het Steinway Concours en het Franz Liszt Concours. Mengjie geeft niet alleen pianorecitals, maar speelt ook met orkest en in kleinere bezettingen.
In Baarn zal het Amatis Piano Trio spelen:

  • J. Haydn, Pianotrio in C-groot, Hob. XV/27
  • J. Suk, Elegie, opus 23
  • F. Mendelssohn, pianotrio nr. 1 in D-groot, opus 49

6 mrt. 2016 Lidy Blijdorp, cello en Tobias Borsboom, piano

LidyBlijdorpFoto02   tobiasborsboom-foto01

Lidy Blijdorp en Tobias Borsboom hebben al veel samengewerkt en vormen een perfect op elkaar ingespeeld duo. Met hun optredens hebben ze al veel successen geoogst.
Lidy Blijdorp (1986) kreeg haar opleiding deels in Amsterdam. In 2008 vervolgde ze haar studie in Parijs bij Michel Strauss, aan het Conservatoire Supérieur, waar ze haar master afsloot met de hoogste onderscheiding: 1er Prix a l’Unanimité avec les Félicitations du Jury. Vervolgens studeerde ze nog een jaar door aan het Conservatorium van Amsterdam waar ze cum laude afstudeerde. Lidy behaalde prijzen bij diverse concoursen en treedt veel op, zowel in Nederland, als in het buitenland.
Tobias Borsboom (1988) kreeg zijn opleiding (piano) in Utrecht en Amsterdam, waar hij in 2013 zijn Master diploma ontving. Ook hij behaalde diverse prijzen. Tobias vertolkt pianoconcerten met symfonieorkesten en speelt kamermuziek in verschillende bezettingen.
Lidy en Tobias zullen werken van onder meer Beethoven en Schumann spelen.

17 apr. 2016 Yang Yang Cai, piano

Yangyang

Yang Yang Cai is geen onbekende voor de Baarnse Muziekkring. Vorig jaar trad zij voor ons op en had hierbij een groot succes. Zij werd in 1998 in Zutphen geboren en begon al op zeer jeugdige leeftijd met pianospelen. Sinds 2009 studeert zij voor haar bachelor Piano aan het conservatorium in Amsterdam
In haar nog korte carrière wist zij al vele prijzen in de wacht te slepen. In 2006 deed zij mee aan het Nationaal Concours Jong Muziektalent en eindigde zij als beste in haar categorie. Ook werden eerste prijzen aan haar toegekend op het Steinway Pianoconcours in 2008 en in 2012. In 2008 vertegenwoordigde ze Nederland in het internationale Steinway Festival in Hamburg en kreeg daar lovende recensies na haar optreden. In 2013 won ze tijdens het nationale finale van het Prinses Christina Concours in Den Haag de tweede prijs. In hetzelfde jaar kreeg zij de eerste prijs in categorie A op het Young Pianist Foundation Concours.

Programma

L. van Beethoven (1770-1829) Rondo opus 51 nr. 1 in C
Rond a Capriccio op 129 in G
F. Mendelssohn (1809-1847) Variations sérieuses op 54
M. Ravel (1875-1937) Ondine uit Gaspard de la nuit
Toccata uit Le tombeau de Couperin
E. Grieg (1843-1907) Pianosonata, opus 7 in e-mineur
1. Allegro moderato
2. Andante molto
3. Alla menuetto, ma poco più lento
4. Finale: molto allegro

Beethoven heeft vier rondo’s voor piano geschreven. Opus 129 is waarschijnlijk het meest bekende van de vier. Dit rondo staat ook wel bekend onder de aanduiding “Die Wut über den verlorenen Groschen”. Men zou inderdaad in het thema van het rondo rondtollende muntstukken kunnen horen en in de zich herhalende akkoorden van de linkerhand een “woedende” begeleiding. De aanduiding is overigens niet door Beethoven zelf verzonnen, maar vermoedelijk door zijn secretaris/biograaf Anton Schindler. Ofschoon het rondo een veel hoger opusnummer heeft dan de andere rondo‘s, stammen ze alle uit dezelfde periode.

De “Variations sérieuses” van Mendelssohn na de twee stukken van Beethoven; eigenlijk heel gepast. De variaties zijn namelijk geschreven in het kader van een project om gelden op te halen voor een groot bronzen standbeeld van Beethoven in Bonn. Andere componisten, zoals Liszt en Chopin droegen ook bij aan dit project, dat in de vorm van een “Beethoven Album” in 1842 werd gepubliceerd. De compositie van Mendelssohn bestaat uit 17 variaties; een aantal daarvan vraagt een virtuoze techniek.

Ravel schreef “Gaspard de la nuit” in 1908. Hij liet zich hierbij inspireren door de verzameling teksten “Gaspard de la nuit” van Aloysius Bertrand uit 1836. De compositie bestaat uit drie delen. Vandaag hoort u het deel “Ondine” . Dit is gebaseerd op een tekst over de waternimf Undine die een lied zingt om de toeschouwer te verleiden haar rijk, diep op de bodem van het meer, te bezoeken. Ravel heeft in het stuk het geluid van vallend en stromend water prachtig in muziek uitgebeeld.

De compositie “Le tombeau de Couperin” schreef Ravel in 1917 als hommage aan François Couperin en is geschreven in een stijl die doet denken aan diens stijl. De titels van de zes stukken, waaruit de compositie bestaat, verwijzen ook naar de barokmuziek, bijvoorbeeld “Forlane”, “Rigaudon”, “Toccata”. De compositie is opgedragen aan tijdens “La Grande Guerre” gesneuvelde soldaten. Vandaag zal het deel “Toccata” worden uitgevoerd. Dit deel is opgedragen aan de in die oorlog gesneuvelde kapitein Joseph de Marliave. Deze was musicoloog en auteur van onder meer een standaardwerk over de kwartetten van Beethoven. Zijn vrouw was pianiste en heeft de eerste uitvoering van “Le tombeau de Couperin” verzorgd.

Grieg schreef zijn Sonate voor piano in e-mineur (zijn enige pianosonate!) in 1865 toen hij 22 jaar was. Het werk heeft vier delen. In het eerste deel heeft de componist enkele malen de notensequentie E-H-G (=E-B-G, de drie noten van het e-mineurakkoord) gebruikt. Een soort muzikale handtekening: Edvard Hagerup Grieg. Grieg heeft deze muzikale handtekening ook in latere composities gebruikt. Vermeldenswaard is verder dat in de sonate passages voorkomen die sterk doen denken zijn pianoconcert van twee jaar later.